maandag 16 mei 2016

Moeilijk kiezen!


Wat is het mooiste plekje van Nederland? Vraag het aan honderd Nederlanders en je krijgt waarschijnlijk honderd verschillende antwoorden. Een kleine zoektocht via google levert een hele reeks aan juweeltjes op variƫrend van Naarden-Vesting tot de Steengroeve in Winterswijk.

Vraag je het aan mij dan had ik tot voor kort altijd mijn antwoord klaar: Kasteel Staverden. Het romantische, witte kasteeltje in de bossen bij Elspeet. Als klein kind raakte ik al diep onder de indruk van deze romantische plek. Staverden is de kleinste stad van de Benelux met maar liefst 52 hele inwoners en de geest van een gravin.  Je zult dan misschien dan niet direct overlopen worden door een inwoner van het stadje bij Elspeet, maar een beetje Veluwse toerist weet dit plekje toch wel te vinden voor een wandeling of fietstocht.

Drie vrij korte wandelingen voeren je over het landgoed. Zelf vind ik de gele van 3 kilometer het mooiste. Deze voert je langs de Staverdense beek langs een paar boerderijen die bij het  kasteel horen. Maar ook de andere twee wandelingen zijn zeer de moeite waard. Je moet hoe dan ook wel van steen zijn, wil er niet een klein romantisch vonkje ontspringen als je kijkt naar het kasteel dat in het water lijkt te drijven. In elk jaargetijde is het hier prachtig. En als je geluk hebt dan kom je in de bossen rond het kasteel ook nog Eleonora tegen. Deze arme gravin stierf hier vele, vele eeuwen geleden aan een gebroken hart en zwerft sindsdien nog rusteloos rond.
 
Legendes, natuur, een oud gebouw? Is dat wat een plek aantrekkelijk maakt? Ik schreef al: tot voor kort had ik mijn antwoord klaar. Hardnekkig hield ik vast aan ‘mijn’ witte kasteel wat ik zeker ook op zou kopen zodra ik rijk was, maar vele overweldigende natuurgebieden, kastelen en legendes later ben ik aan het twijfelen geslagen. En nu weet ik het niet meer. De komende tijd zal je hier nog veel meer mooie plekken aantreffen.


Maar wat is eigenlijk jouw favoriete plek in Nederland?


Extra tip: Bij brasserie Staverden kun je nog meer genieten van het landgoed op het terras in de tuin!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten